hardlopen in de regen

Help! Het regent! En nu?!

Hardlopen in de regen. Hè bah. Er zijn wel leukere hobby’s. Maar gelukkig, de menselijke huid is waterdicht. Of toch in ieder geval waterbestendig. We smelten nog steeds niet, zelfs niet in een stortbui en we spoelen meestal ook niet weg. Toch is de drempel om te lopen in de regen soms ontzettend hoog. Hoe kun je de regen leren omarmen zodat je trainingen door kunnen gaan? Vijf tips.

1. Het meeste valt er naast

Superflauw natuurlijk, maar wél een waarheid als een koe. En daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.

2. Veel natter dan nat word je niet

Als je aan het lopen bent en het begint te regenen, kan dat tegenstaan. Maar het gebeurt niet vaak dat je op zo’n moment op de grond gaat zitten huilen. Nee, je loopt door. Je kunt misschien een keer binnensmonds vloeken, maar die training? Die loop je gewoon door.

Het is het moment van binnen klaarstaan voor een run en het hemelwater met bakken naar beneden zien komen, wat je vaak tegenhoudt om die drempel over te stappen. Maar als je naar buiten stapt en gewoon gáát, zul je zien dat je niet veel natter kunt worden dan nat. Is dat nou alles? 

3. De volgende training is ongetwijfeld minder nat

Niets is zo veranderlijk als het weer. En ook al kennen we in Nederland steeds vaker hele periodes met grauw en nat weer, toch is de kans dat het dagen achtereen regent, erg klein. Doe je deze training in de regen, dan is je volgende vast een stuk droger. Beloofd? Nee, natuurlijk niet. Maar als je het niet probeert, weet je het nooit.

4. Plassen stampen is leuk

Als kind was er niets leukers dan plassen stampen. Het liefst met nieuwe schoenen. Of met regenlaarzen en dan zo hard mogelijk stampen dat het water over het randje naar binnen sijpelde. Dat voelde je door een straaltje kou dat langs je been in je sok kwam. Wonderbaarlijk was dat gevoel.

Hardloopschoenen zijn ervoor gemaakt om nat te worden, en weer op te drogen. Om vies te worden. En om kilometerslang weggetrapt te worden. Waarom gebruik je ze dan niet om eens lekker mee door de plassen te stampen? True, die eerste stappen door het water voelen koud aan, en gaan misschien nog wat voorzichtig. Maar als je eenmaal “door” bent, komt er weer ruimte voor het innerlijke kind. Wedden dat je op enig moment een glimlach op je gezicht krijgt? Terwijl het regent?

Jazeker, ook jij hebt die superkracht om te kunnen hardlopen in de regen!

5. Je wint van iedereen die niet gaat

Hoe fijn is het om thuis te komen na een natte run, druppelend in de gang te staan en je natte goed van je af te stropen. De warmte van je huis omarmt je, er liggen een warme hoodie en een joggingbroek klaar om even aan te schieten (vooraf even aan denken dus) en de thee is zo gemaakt. Je ploft op de bank en warmt je handen aan de stomende thee. In je lijf raast je bloed nog na en je kunt een gevoel van overwinning niet onderdrukken. Je bent geweest.

Held! Je mag trots zijn!


Meer artikelen als deze lezen? >> Klik hier <<